کد خبر: 13327

درآمد ۹۴۰۰ میلیارد تومانی مخابرات از اینترکانکشن با ایرانسل

سینا: مدیرعامل ایرانسل ادعای زیان‌ده بودن شرکت مخابرات ایران به دلیل برقراری اتصال متقابل با ایرانسل را رد کرد و از درآمد ۹۴۰۰ میلیارد تومانی این اپراتور از محل این سرویس خبر داد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، علیرضا قلمبر دزفولی در بخش پاسخ به سوالات رسانه‌های مختلف کشور در مراسم هفتمین سالروز راه‌اندازی شبکه ایرانسل نیز گفت: اعداد و ارقام خلاف این ادعا را نشان می دهد و تا اواسط مهر ماه جاری مخابرات ۹۴۰۰ میلیارد درآمد وصول شده از ایرانسل بابت اینترکانکشن داشته است.
وی افزود: این درحالی است که هزینه‌های پرداخت شده و پرداخت نشده این اپراتور از محل این سرویس ۱۹۰۰ میلیارد است که به نسبت درآمد حدود پنج برابر است. اگر کسی تجارتی در دنیا دارد که درآمد آن به هزینه پنج برابر است و آن را زیان‌ده توصیف کند، منطقی نیست.
دزفولی با طرح این سوال که کل حاشیه سود مخابرات ایران چقدر است، گفت: مطابق پروانه ایرانسل تعرفه‌های اینترکانکشن براساس قیمت  تمام شده است و این مورد پذیرش پروانه هر دو طرف است و ما اقدامات لازم از طرف خودمان برای تعرفه‌های جدید را اننجام دادیم اما از طرف مخابرات با اقبال مواجه نشدیم.
به گفته وی، از محل ۱۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شرکت مخابرات ایران ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و هنوز حدود ۶۴۰ میلیارد تومان  بابت این سرویس بدهکار است و این میزان بدهی در صورت‌های مالی مخابرات و گزارش حسابرس بورس وجود دارد.
دزفولی معتقد است: میزان ۹۴۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول شده در قیاس با ۱۹۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ای که بخشی از آن پرداختن شده، زیان‌دهی محسوب نمی‌شود.
براساس نرخ تورم درآمدهای ایرانسل جبران شود
مدیرعامل ایرانسل درخصوص تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان تنظیم مقررات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر بررسی و کار کارشناسی درخصوص یکی از بندهای پروانه ایرانسل درخصوص افزایش نرخ تورم و راه حل جلوگیری از متاثر شدن این اپراتور گفت: در پروانه پیش‌بینی شده اگر تورم از یک حدی تجاوز کند، یا باید از طرق افزایش تعرفه‌ها یا کاهش تسهیم درآمد نسبت به جبران مافات درآمد ایرانسل اقدام شود. در این باره، جلساتی هم با رگولاتوری برگزار شده اما هنوز به نتیجه خاصی منجر نشده است.
محاسبه کارت شارژهای مصرف‌نشده به عنوان درآمد موجب افزایش سود کاذب می‌شود
وی درباره چگونگی محاسبه کارت شارژهای فروخته شده یا مصرف شده به عنوان درآمدهای اپراتور توضیح داد: ما نه تنها فروش کارت شارژ را به عنوان فروش و درآمد تلقی نمی‌کنیم بلکه براساس استانداردهای فروش تا زمانی هم که مصرف نشوند، به عنوان کالای فروخته شده تلقی نمی‌شوند.
به گفته معاون مالی ایرانسل براساس استاندارد شماره سه حسابرسی، میزان فروش وقتی درآمد تحقق یافته تلقی می‌شود که خدمات حاصل از آن از طرف فروشنده کاملا انجام شده باشد. باتوحه به اینکه کارت شارژی که ما می‌فروشیم تا زمانی که از آن برای خدمات سیستم ما استفاده نشود، تعهد و بدهی شرکت به مشترک و خریدار سیم‌کارت است، بنابراین تا آن زمان در صورتحساب‌های مالی به  عنوان بدهی تلقی می‌شود و زمانی که مشترک آن را مصرف کند، از حساب درآمدهای تحقق نیافته خارج و به حساب درآمد منظور می‌شود.
وی ادامه داد: ما این کار اصلا انجام نمی‌دهیم چون این خطر وجود دارد که می‌توان با تزریق کارت شارژ به بازار میزان فروش را افزایش داد و این موضوع می‌تواند ارزش سود را بدون اینکه اتفاقی در عملیات شرکت اتفاق افتاده باشد، افزایش دهد.
یک سوم درآمد خدمات محتوایی سهم ایرانسل است
مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به سوالی درخصوص سهم تامین‌کنندگان محتوا از خدمات محتوایی عرضه شده از سوی ایرانسل گفت: ما ۱۸ تامین‌کننده محتوا داریم و از نحوه قرارداد شرکت‌های CP با تامین‌کننده محتوا اطلاعی نداریم اما باتوجه به اینکه از هر سرویسی ۳۵ درصد به دولت پرداخت می‌شود و به طور معمول سهم تامین‌کننده محتوا برای سرویس‌های متنی تعاملی حدود ۲۰ درصد و برای سرویس‌های چندرسانه‌ای ۳۰ درصد است، یک سوم از مبلغ ماقی‌مانده نیز سهم اپراتور است.
وی افزود: باید توجه داشت که اپراتور پلتفرم سرویس را نیز دراختیار آنها قرار می‌دهد و سهم ۳۰ درصدی عدد قابل توجهی است اما اگر ما در جایی متوجه شویم که CPهای طرف قرارداد ما حق تامین‌کننده محتوا را ادا نمی‌کنند، آمادگی داریم گزارش میزان استفاده از محتوای تامین شده را در اختیار آنها قرار بدهیم و درحال حاضر هم تامین‌کنندگان محتوا می‌دانند این امکان گزارش‌گیری برای تامین‌کنندگان اصلی محتوا وجود دارد.
یکسان کردن تعرفه‌ها هزینه‌ای ندارد
دزفولی درخصوص تعرفه فلت سیم‌کارت‌های ایرانسل و عدم افزایش آنها در هفت سال گذشته گفت: تعرفه ایرانسل از ابتدا فلت بوده و تاکنون تغییر و افزایشی در تعرفه‌ها نداشته‌ایم و برنامه‌ای هم برای افزایش تعرفه‌ها نداریم.
وی درخصوص افزایش هزینه تلفن‌های همراه اول با حذف جابجایی گفت: تاکنون جابجایی در همراه اول دارای هزینه بوده و درآمد ۲۰ درصدی برای اپراتور به دنبال داشته است. درحال حاضر در تعرفه فلت همراه اول تعرفه موثر حدود ۵۳۷ ریال در نظر گرفته شده و چون همراه اول تاکنون از جابجایی درآمد کسب می کرده، اگر این درآمد کنار برود، بخشی از درآمدهای همراه اول از دست می‌رود.
دزفولی افزود: بنابراین یکسان کردن تعرفه‌ها مستلزم هزینه نیست بلکه مستلزم از دست رفتن بخشی از درآمدهای مخابرات شده است و چنین موضوعی برای ایرانسل مصداقی ندارد.
دعوت به کار از کارمندان ایرانسل توسط رقبا غیرحرفه‌ای است
وی در پاسخ به سوالی در خصوص خروج برخی از نیروهای ایرانسل از این شرکت و جذب آنها توسط شرکت نقش اول کیفیت وابسته به همراه اول نیز گفت: طی چند ماه گذشته برای برخی از کارمندان با سابقه ایرانسل دعوتنامه‌ای برای جذب شده به این شرکت ارسال شده و دراین میان برخی نیز ایرانسل را به هدف پیوستن به این شرکت ترک کردند. این موضوعی نیست که به ایرانسل ضربه بزند و آن را افتخاری برای خود می‌دانیم که افراد کارآمد و زبده‌ای در ایرانسل مشغول به کار هستند که به درد صنعت کشور می‌خورند، اما دعوت اپراتورهای دیگر از همکاران‌مان در ایرانسل را غیرحرفه‌ای می‌دانیم.
نگرانی از اجرای MNP نداریم
دزفولی در پاسخ به سوالی درخصوص استقبال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرایی شدن سرویس ترابردپذیری شماره میان اپراتورها (MNP) با حضور سه اپراتور تلفن همراه در کشور و رقابتی شدن بازار گفت: MNP بحثی است که سال‌هاست در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وجود دارد و در زمان ریاست آقای محمود خسروی در رگولاتوری مقدمات آن فراهم شد اما اما به هر دلیلی انجام نشد.
وی افزود: به نظر می‌رسد به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دنبال اجرایی کردن آن است و از آنجایی که ما به کیفیت خدمات‌مان در شبکه ایرانسل اعتماد داریم، نگرانی از اجرایی شدن این سرویس نداریم و از این کار استقبال هم می‌کنیم و منتظر رای نهایی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این باره هستیم.
محدودیت تکنولوژی نداریم
مدیرعامل ایرانسل درخصوص تمدید دوره انحصار اپراتور سوم تلفن همراه برای عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه و عدم اعتراض این اپراتور به این موضوع نیز گفت: زمانی که پروانه اپراتور دوم صادر شد، در آن خیلی محدودیت تکنولوژی وجود نداشت و در آن آمده است حداقل تکنولوژی نسل دوم را ارایه بدهد.
وی افزود: از همین رو از ابتدای سرمایه‌گذاری روی شبکه معتقد بودیم به جای نسل دوم بهتر است خدمات نسل سوم را واگذار کنیم. اکنون هم رگولاتوری و وزارت ارتباطات مسوولیت بررسی و رسیدگی به این موضوع را دارند و اگر اعتراضی به آن هست، باید در چارچوب قانون به سازمان تنظیم ارایه شود و در سال‌های گذشته هم به همین نحو عمل کردیم و معتقدیم راه درست هم همین است.
دزفولی ادامه داد: عمده بخش‌های شبکه ایرانسل از نسل سوم و چهارم پشتیبانی می‌کند و آنچه برای ارتقا به نسل سوم لازم است، به روزرسانی بخش‌هایی است که مستلزم واگذاری فرکانس است. بنابراین اگر قرار باشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محدودیت ارایه این فناوری از سوی دیگر اپراتورها را شهریور ماه سال آینده بردارد، عملیات به روز کردن سایت‌ها به نسل سوم و چهارم به سرعت انجام می‌شود و آمادگی را داریم همزمان با سپری شدن ۱۵ ماه دوره تمدید شده انحصار رایتل، فناوری نسل سوم تلفن همراه را شهریور ماه سال آینده ارایه بدهیم و در گذشته هم پیش از تمیدید شدن دوره انحصار رایتل آمادگی ارایه سرویس‌های ۳G را داشتیم.
تولیدکنندگان اپلیکیشن سوبسید می‌گیرند
دزفولی درخصوص اپ‌استور ایرانسل و تعداد اپلیکیشن‌های معدودی که روی آن قرار دارد، گفت: ما ارایه‌دهنده بستر اپ‌استور هستیم و تامین‌کنندگان باید نسبت به تهیه اپلیکیشن اقدام کرده و آن را روی اپ‌استور قرار بدهند.
وی افزود: اکوسیستم این محصول متفاوت از بقیه محصولات است؛ در بحث اپ‌استور علاوه بر ارایه اپلیکیشن از سوی تامین‌کننده باید فضای کسب و کار آن به صورت دقیق چیده شود که زمان‌بر است و ما امیدواریم با بستری که ایجاد شده و فضای کسب و کاری که به طور کامل مشخص و تعریف شده، شاهد رشد سریع این سرویس باشیم.
دزفولی با اشاره به اینکه تعداد اپلیکیشن‌های تولیدی رشد کافی نداشته و همین تجربه در زمان آغاز به کار ویترین نیز وجود داشت، اظهار داشت: در ابتدای سال ۸۶ که ویترین آغاز به کار کرد، تعداد محتواها محدود بوده است و یک زمانی شاهد رشد نمایی آن بودیم و مطمین هستیم در مورد اپ‌استور هم این اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: ما معمولا روی تسهیم درآمد با تولیدکنندگان محتوا چالشی نداریم و براساس سیستم دقیق ایرانسل روی هزینه و قیمت تمام شده، هر محصولی که از طریق ایرانسل به فروش می‌رسد، روی آن منصفانه و صادقانه مشارکت می‌کنیم و روی اپ‌استور هم این آمادگی را داریم مانند ویترین در سال‌های اولیه به تولیدکنندگان سوبسید بدهیم تا راه بیفتند و برای سوبسید هم تسهیم درآمد بالایی را در نظر می‌گیریم تا روی پای خودشان بایستند.
نوسانات نرخ ارز روی درآمد تاثیری نداشته است
دزفولی درباره تاثیر افزایش قیمت ارز روی هزینه خدمات این اپراتور گفت: افزایش قیمت ارز بیشتر روی هزینه‌ها تاثیرگذار است و نمی‌توان گفت تاثیر مستقیمی روی میزان درآمد داشته است.
واگذاری سهام ایرانسل در بورس به تصمیم سهامداران بستگی دارد
وی درخصوص واگذاری ۲۱ درصد از سهام ایرانسل در بورس طبق الحاقیه پروانه این اپراتور توضیح داد: در قرارداد اصلی و پروانه ایرانسل موضوعی به نام واگذاری سهام در بازار بورس وجود ندارد و تنها در یکی از الحاقیه‌های پروانه به آن اشاره شده است.
دزفولی افزود: شان نزول این الحاقیه براساس مصوبه مجلس و ماده واحده‌ای است که مجلس تصویب کرد و هدف اصلی از مصوبه مجلس ارایه مجوز افزایش سهام سهامداران داخلی از ۳۰ درصد به ۵۱ درصد بود. مجلس تصمیم داشت با واگذاری بخشی از سهام اپراتور دوم در بورس، مدیریت را در بخش داخلی توزیع کند و در مقابل سهم سهامدار خارجی بشکند که با توزیع ۲۱ درصد سهام میان سهامداران داخلی این نگرانی مرتفع شد.
وی ادامه داد: بر همین اساس هم ما دلایل خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه داده‌ایم و منتظر هستیم در یکی از جلسات رگولاتوری موضوع طرح شده و رای نهایی کمیسیون به ما ابلاغ شود اما آن چیزی که ما گفتیم و دلایلی که به سازمان ارایه دادیم، قاعدتا باید منتهی به حذف این موضوع از الحاقیه شود اما طبیعتا رگولاتوری هم از استدلال‌های خودش دفاع خواهد کرد و نهایتا رای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اجرایی خواهد شد.
دزفولی با اشاره به اینکه ورود سهام ایرانسل به بورس اصلا موضوع بدی نیست، گفت: شخصا به عنوان مدیرعامل ایرانسل با ورود این اپراتور به بورس موافق هستم اما این موضوعی است که به تصمیم سهامداران ایرانسل و نه مدیریت برمی‌گردد.
وی افزود: سهامداران ایرانسل هم روی زمان رفتن به بورس بیشتر بحث و نظر دارند تا اصل موضوع واگذاری سهام و تصمیم سهامداران به طور کلی از ملزم بودن یا ملزم نبودن از طرف پروانه موضوعی کاملا جداست و ما بین این دو موضوه تفکیک قایل هستیم.
آماده توسعه شهرهای تحت پوشش وایمکس هستیم
مدیرعامل ایرانسل درخصوص توسعه پروانه وایمکس ایرانسل از هفت استان به ۳۱ استان و تحت پوشش قرار دادن بقیه استان‌های کشور گفت: در حوزه وایمکس و توسعه آن در بقیه استان‌ها مذاکراتی را با رگولاتوری داشتیم اما به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که در وایمکس و ابهام پابرجا بودن این تکنولوژی تا چند سال آینده وجود دارد، به شکل جدی وارد این موضوع نشدیم.
وی افزود: این آمادگی اولیه برای  توسعه استان‌های تحت پوشش وایمکس ایرانسل به ۳۱ استان پیش از این از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم اعلام شده بود و درحال حاضر همچنان به سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه می دهیم تا از تعهداتی که براساس پروانه برعهده‌مان گذاشته شده، عقب نمانیم.
جمع‌آوری فروش سیم‌کارت‌های فعال نیازمند اراده دستگاه قضا و پلیس است
مدیرعامل ایرانسل درباره فروش سیم‌کارت‌های فعال این اپراتور در کشور نیز توضیح داد: در شبکه ایرانسل هیچ سیم‌کارت فعالی که مالک نداشته باشد، وجود ندارد و اصلا امکان فعال کردن سیم‌کارت بدون اینکه مشخصات مالک ثبت و تایید شود، وجود ندارد.
وی افزود: بروز اتفاقاتی همچون وجود سیم‌کارت فعال در بازار یا از طریق تقلب از طریق نمایندگی‌ها و فروشندگان سیم‌کارت یا سوء استفاده از مدارک مردم صورت می‌گیرد.
دزفولی گفت: هفته گذشته نیز به پلیس فتا اعلام کردیم آماده‌ایم تا به هر روشی که اعلام کنند، از ادامه فروش این سیم‌کارت‌ها جلوگیری کنیم و هر سیم کارت فعالی که خودمان هم در بازار پیدا می‌کنیم، رهگیری می‌کنیم تا مشخص شود از چه طریقی به فروش رفته است.
وی اظهار داشت: بروز این پدیده در اختیار اپراتور نیست و پدیده‌ای است که در کشور ایجاد شده و تا زمانی که اراده دستگاه قضایی و پلیس کشور برای جمع کردن این موضوع وجود نداشته باشد، ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
دزفولی افزود: ما آمادگی داریم هر پیشنهادی که دراین زمینه داده می‌شود، همکاری کنیم تا با این پدیده مبارزه شود چون سود و منفعتی برای اپراتور ندارد و قرار شده است بخش‌هایی از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات هم در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.
مدیرعامل ایرانسل گفت: ما تنها امکان برخورد با نمایندگان خودمان را داریم و اگر نمایندگان ایرانسل مرتکب تخلف شوند، حتما با آنها برخورد می‌شود و هرجایی هم شاهد فروش سیم‌کارت‌های فعال باشیم که نماینده ما نیستند و تخلفی می‌کنند، گزارش آن را به مراجع ذیصلاح ارایه می‌دهیم چراکه این روند هیچ نفعی برای اپراتور ندارد و جلوگیری از آن اراده جمعی را می‌طلبد.
سابقه و تعداد سیمکارت مفهوم برتری اپراتور نیست
دزفولی درخصوص رقابت اپراتورها بر سر برتر بودن از نقطه نظر تعداد مشترکان در کشور و منطقه اظهار داشت: ما دنبال مفهوم اپراتور برتر در ارایه تماس با کیفیت، سرویس‌های متنوع و تعرفه‌های مناسب هستیم و این موارد را جای رقابت می‌دانیم درحالی که سابقه و تعداد کاربر شاخص عمده‌ای برای برتری اپراتوری در دنیا تلقی نمی‌شود.
چالش‌های موجود موجب تاخیر واریز حق‌السهم MTN می‌شود
وی با اشاره به مشکلات خروج ارز از کشور از سوی MTN به عنوان شریک خارجی پروژه اپراتور دوم گفت: MTN حدود ۱٫۲ میلیارد تومان در چارچوب مجوزهای سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور سرمایه‌گذاری کرده است و بعد از سررسید ارایه تسهیلات می‌تواند سهمش را از کشور خارج کند.
دزفولی افزود: بر همین اساس نظام بانکی کشور هم از سرمایه‌گذاری خارجی حمایت می‌کند و این حمایت از MTN هم انجام می شود.
به گفته وی، مشکلات و چالش‌های موجود گاهی باعث می‌شود برداشت حق‌السهم شریک خارجی ایرانسل این با تاخیر مواجه شود و کماکان در بانک‌های کشور منتظر تسهیل شرایط از طرف بانک مرکزی برای واریز به حساب‌های MTN هستیم و  بانک مرکزی هم به نحو احسن از این قضیه پشتیبانی می‌کند.
درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی از VAS
دزفولی، درآمد ایرانسل از ارایه سرویس‌های خدمات ارزش افزوده در کشور بدون در نظر گرفتن درآمدهای حاصل از پیامک را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: درآمد ایرانسل تا پایان سال ۹۱ نیز در حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
۴۰ میلیون کاربر ایرانسل به اینترنت  با۱۲۰ kbps دسترسی دارند
مدیرعامل ایرانسل در برابر درخواستی مبنی بر افزایش سرعت GPRS مشترکان این اپراتور گفت: ما در کل کشور فناوری EDGE میدهیم و تمامی ۴۰ میلیون مشترک ایرانسل به این شبکه دسترسی دارند.
وی ادامه داد: اگر این میزان استفاده را هم در سرعت ۱۲۰ کیلوبیت ضرب کنیم، حجم دیتای قابل استفاده اصلا قابل قیاس با اپراتوری نیست که درحال حاضر نسل سوم ارایه می‌دهد.
به گفته دزفولی، ارتقای سطح شبکه ایرانسل که بتواند در کل کشور با میزان تقاضایی که برای اینترنت وجود دارد، اینترنت ۲۲۰ کیلوبیت را به همه مشترکین در همه نقاط ارایه بدهد، کار ساده‌ای نیست و در نسل سوم هم چنین کاری ساده نیست اما به شدت روی آن کار می‌کنیم.
وی افزود: پوشش و استفاده از شبکه EDGE ایرانسل در کل کشور و در تمام نقاط رقم قابل توجهی است و اگر تعداد مشترکان اپراتور نسل سوم کشور هم به تعداد مشترکان ما برسند و این میزان ترافیک روی شبکه باشد، میزان True Put آنها هم پایین می‌آید.
انتخاب مدیرعامل برعهده هیات مدیره است
دزفولی در پاسخ به سوالی درخصوص الزام اساسنامه این شرکت به تغییر مدیرعامل ایرانسل هر دو سال یکبار از سوی سهامدارانی همچون بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع گفت: در اساسنامه ایرانسل چنین موضوعی وجود ندارد و انتخاب مدیرعامل مانند بقیه شرکت‌ها برعهده هیات مدیره است.
وی افزود: درحال حاضر شرکت گسترش الکترونیک ایران ۵۱ درصد و MTN آفریقای جنوبی نیز ۴۹ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارند و نهادهایی که از آنها نام برده شد، بطور مستقیم شریک ما نیستند. همچنین در سامانه ثبت شرکت‌ها هم وضعیت سهامداری ایرانسل بطور کامل درج شده است.



نظرات غیرفعال است.