کد خبر: 10324
گزارش اینفورما از خدمات ارزش افزوده تلفن همراه

خدمات ارزش افزوده موبایل ابزاری برای دگرگون‌سازی

سینا: سرویس‌های ارزش افزوده (VAS) و دیتای موبایل تاثیر دگرگون‌کننده‌ای بر درآمد اولیه و سود خالص پایانی اپراتورها داشته‌اند.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، اینفورما در گزارشی اعلام کرده است که این سرویس‌ها برای مشتریان کشورهای در حال توسعه اقتصادی چندان موثرنبوده‌اند.
در این بازارها، سرویس‌های ارزش افزوده و دیتای موبایل به طور عمده حول محور پیامک‌ها، آهنگ‌های پیشواز و زنگ‌های تلفن و گاهی اوقات جلسات تحت وب گردش داشته‌اند؛ چنین تغییراتی جالب توجه هستند اما باعث تغییر شیوه زندگی نشده‌اند.
باتوجه به اینکه رقابت در بازارها روز به روز بیشتر می‌شود، پیشرفتی در بازارهای کالاهای لوکس اشتراکی وجود ندارد و کیفیت کالاها رو به کاهش است، بعضی اپراتورها سیستم‌های سنتی و قابل پیش‌بینی را کنار گذاشته و به سوی خدمات ارزش افزوده قانونی و رقابتی گام بر می‌دارند که متناسب با بالا بردن کیفیت زندگی کاربران آنها هدف‌گذاری شده‌اند.
اپراتورها در تلاش هستند تا زاویه دید و الگوهای تجاری خود را، از موسیقی موبایل گرفته تا آموزش زبان و سرویس‌های بانکداری و پزشکی در نقاط کاملا روستایی، به سوی سرویس‌های تدارکاتی گسترش دهند که کمتر به سود خالص پایانی شرکت‌ها می‌پردازند و بیشتر به کیفیت و نشان تجاری کالا اهمیت می‌دهند.
اینفورما در این گزارش به طور اجمالی به مهمترین و جالب توجه‌ترین سرویس‌هایی پرداخته که زندگی کاربران را به طور واقعی تحت تاثیر قرار داده‌اند و چگونگی تاثیر و کمک این سرویس‌ها را در متحول‌سازی ارتباطات و تعاملات فی‌مابین مشترکین و اپراتورها بررسی خواهد کرد.
نوآوری‌های لازم برای ایجاد سرویس‌های ارزش افزوده ویژه عامه مردم
•    هشت مورد از ده بازار بزرگ تلفن همراه در منطقه آسیا اقیانوسیه در میان کشورهای در حال توسعه اقتصادی هستند.
•    اکثریت مشترکان در این بازارها نسبت به قیمت حساس هستند و عمدتا از سرویس‌های مکالمه‌ای و داده استفاده می‌کنند.
•    نوآوری در عرصه محصولات با کیفیت پایین در حال جذب سرویس‌های ارزش افزوده به این بخش‌ها است- سرویس‌هایی که زندگی مردم را به طور چشمگیری متحول خواهند کرد.
•    از لحاظ رشد بازدهی و درآمد، اپراتورهایی در کشورهای درحال توسعه اقتصادی موفق هستند که توجه خود را بر گسترش سرویس‌ها در بخش‌های مشتریان کم‌درآمد متمرکز کنند؛ جاییکه تمامی سرویس‌ها در بخش‌های محصولات گران قیمت ارائه شده است.

یک مرور کلی

دهه گذشته شاهد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های غیرقابل باوری در زمینه تلفن همراه بود و همان طور که به سوی فناوری نسل چهارم تلفن همراه پیش می‌رویم، تبلیغات زیادی درباره سرعت‌های بسیار بالایی که توسط تلفن‌های همراه هوشمند دو برابر می‌شوند، ساخته خواهد شد.
تردیدی نیست که پیشرفت تکنولوژی، الگوهای تجاری و سرویس‌های جدیدی با خود به همراه خواهد داشت. اما مفهوم و فایده آن برای بیشتر مردم، بخصوص در کشورهای در حال توسعه اقتصادی آسیایی آشکار نخواهد شد. در واقع انتظار می‌رود حمکفرمایی شبکه نسل دوم تلفن همراه تا مدت‌های زیادی ادامه بیابد.

تصویر۱: میزان اشتراک‌های تکنولوژی آسیا اقیانوسیه (۲۰۱۵-۲۰۰۸)

در هر حال نبود شبکه نسل سوم تجربه کاربران انتهای جدول را به استفاده از دستگاه‌های بی‌کیفیت و ارزان قیمت محدود نمی‌کند. نوآوری و پیشرفت‌ها در تمام رده‌های کیفی ایجاد خواهند شد و با وجود محدودیت‌های شبکه نسل دوم، برای این چنین مشتریانی سرویس‌هایی ارزشمند به همراه موقعیت‌های جدید و پنجره‌ای رو به اینترنت فراهم می‌کنند.
ارایه سرویس‌های جدید به دو دلیل الزامی شده‌اند:
۱٫    مقیاس: حجم وسیع کاربران باعث شده است تا برای اپراتورها بازارهای میلیونی فراهم شود و وجود سرویس‌هایی را الزامی کرده است که در آنها کاربران باید به شبکه متصل باشند. اپراتورهایی که سهم آنها در بازار غالب است در این زمینه عملکرد ساده‌تر و موفق‌تری خواهند داشت.
۲٫    نیازهای سرکوب شده: نسل دوم سرویس‌های ارزش افزوده مانند سرویس‌های خبری، سرویس‌های طبقه‌بندی شده پیامک محور و IVR از آنجایی بسیار رایج و معروف شده‌اند که مشتریان کالاهای ارزان قیمت به رسانه سنتی دسترسی ندارند. تلفن‌های همراه مناسب‌ترین و قابل دسترس‌ترین درگاه رسانه‌ای هستند که این قشر جامعه از آنها استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که خرید روزنامه، استفاده از اینترنت و حتی دسترسی به سرویس‌های ساده کابلی تلویزیون برای میلیون‌ها نفر که روزانه درآمدی کمتر از ۵ دلار آمریکا دارند، غیرممکن باشد.

نوید موبایل
متاسفانه فقر هنوز هم در آسیا فراگیر است و بخش‌های عمده‌ای از مردم در بسیاری از کشورها روزانه تنها با چند دلار و به سختی امرار معاش می‌کنند اما با وجود گستردگی فقر، تلفن‌های همراه نیز بسیار فراوان هستند و کشورهایی که سرانه تولید ناخالص داخلی پایینی دارند از نرخ نفوذ موبایل نسبی بالایی برخوردارند (تصویر ۲).

تصویر ۲: ضریب نفوذ اشتراک‌ها و درآمدها و سرانه تولید ناخالص داخلی در آسیا اقیانوسیه، ۲۰۱۰


میزان نفوذ در کشورهایی مانند بنگلادش، هند و اندونزی به خصوص در مناطق شهری، از روی شانس یا با طرح و هدف قبلی بالا است. همان طور که سقوط ASPهای دستگاه‌ها (۱۰ دلار آمریکا) و جنگ‌های قیمت در طول سال‌های گذشته رشد اساسی و چشمگیری را به بخش‌های شهری و روستایی غیرمدرن آورده است.
در مناطق ثروتمندتر –عمدتا مراکز شهرها با تعداد زیادی نیروی جوان و به خصوص کارگران شهری که پول برای خرج کردن دارند– میزان ضریب نفوذ تلفن همراه به بیشتر از ۱۰۰ درصد می‌رسد،که امکان رشد و شکوفایی انواع مختلف سرویس‌های ارزش افزوده را فراهم می‌کند.
در این مناطق تنها عامل بازدارنده رشد طولانی مدت دیتای موبایل، زیرساخت قانونی و فیزیکی است؛ به همراه شبکه‌های متراکم¬ و مشکلاتی از قبیل شیوع سرقت (از سی‌دی‌های غیرقانونی گرفته تا زنگ‌های تلفن که کالای یک صدم دلاری را به قیمت چند دلار توزیع می‌کنند) که رشد درآمدهای اولیه را محدود می‌کنند.
دگرگون‌سازی با دید معکوس
اپراتورها عمدتا تغییرات را به چشم متحول کردن کامل مهندسی پروسه‌های تجاری و یا حرکت به سوی نسل جدید شبکه IP می‌بینند اما با دید از زاویه متفاوت، دگرگون‌سازی کاربران کمتر دردسرساز بوده و به ویژه در بخش‌های کم‌درآمد بسیار عمیق خواهد بود.
در نظر داشته باشید که موبایل، پرنفوذترین دستگاه الکترونیکی مصرفی در بیشتر کشورهاست و در کشوری مانند هند نفوذ موبایل حتی از مسواک بیشتر است و طبق بررسی‌های کمالکوادیر، موسس بازار الکترونیکی تلفن همراه “سل بازار” در بنگلادش، یک تلفن همراه کم هزینه امروزی نسبت به کامپیوتری که در سال ۱۹۶۹ راکت Saturn v را به ماه هدایت کرد، قدرت محاسبه بیشتری استفاده می‌کند. این داده‌ها به روشنی از نیاز به یک زیرساخت مناسب برای ارائه سرویس‌های شگفت‌آور به عامه مردم حکایت می‌کنند و اپراتورها نیز مشغول انجام همین کار هستند.
اپراتورها و ارائه دهندگان سرویس می‌کوشند تا با استفاده از برنامه های کاربردی‌ای که کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشند و پنجره‌ای رو به جهان می‌گشاید و هم‌چنین سرویس‌هایی که با افزایش درآمدها زندگی مردم را متحول کرده‌اند، از شبکه نسل دوم تلفن همراه برای رساندن اینترنت و موبایل ۲٫۰ به عامه‌ی مردم بهره بگیرند.
اندک اندک دریا می‌شود
اپراتورها به تدریج در حال درک و شناخت مشکلاتی ناشی از آوردن الگوها و تجارب سنتی و پیشرفته اینترنت موبایل به مشتریان کم‌درآمد هستند. تعصبات فرهنگی و عدم حضور، شناخت و مفهوم، مانع گسترش و تحول سرویس‌های جست‌وجو و اینترنت موبایل شده‌اند. علاوه بر این، با وجود عدم آشنایی در رابطه با سنجش سطوح جدید نارضایتی درباره سرویس‌های جدید، بسیاری از مشتریان کالاهای کم کیفیت، به خصوص در مناطق قدیمی و روستایی در پذیرش و سازش با تکنولوژی‌های جدید دچار مشکل هستند.
اپراتورها درحال حاضر می‌کوشند تا با بکارگیری استراتژی‌های جدید بر مشکلات غلبه کنند، از پلتفورم‌های سرویس‌های ساده‌ای از قبیل USSD، SMS، MMS و WAP استفاده می‌کنند تا برای کاربران هدف خود گذرگاه‌های اینترنت مهیا کنند. این سرویس‌ها مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را به یک نسل جدید از کاربران ارائه می‌کنند، برنامه‌هایی که ابتدا با پیام کوتاه شروع می‌شوند و سپس آنها را به سوی گذرگاه‌های پیچیده‌تر WAP هدایت می‌کنند.
نکته جالب توجه این است که برنامه‌های ساده به خصوص در بخش‌های کم درآمد کیفیت زندگی کاربران را به طور فزاینده‌ای تقویت می‌کنند. سرویس‌های ساده موبایل، داده‌هایی را فراهم می‌کنند که پیش از این غیرقابل دسترسی و یا با دسترسی مشکل بودند، دستیابی به سرویس‌هایی مانند اخبار را روی رسانه‌های سنتی آسان‌تر کرده و سرویس‌هایی مانند قیمت‌های بازار را شفاف‌تر می‌کنند؛ تمامی این تلاش‌ها تاثیر منفی دلالی و واسطه‌گری‌ها و فسادهای تجاری را در بازار کم می‌کنند.
چند نمونه ‌قدرتمند از اپراتورها در منطقه، نحوه هدف‌گیری مشترکان بخش‌های پایینی را توسط برنامه‌ها و سرویس‌های رقابتی آشکار می‌کند ( تصویر ۳).

تصویر ۳: سرویس‌های ارزش افزوده منتخب اپراتورهای موبایل در آسیا اقیانوسیه

اپراتور

محصول

بخش مورد هدف

نوع سرویس

مزایا

قیمت‌گذاری

میزان پذیرش

China Moblie

M News

تمامی بخش‌ها

اخبار اشتراکی

دسترسی ارزان به مفاهیم واخبار روزانه که بدون این سرویس امکان این دسترسی برای بخش عمده اجتماع و به خصوص کارگران مهاجر ممکن نبود.

اشتراک رایگان است. هزینه‌های عضویت داده‌ی معمولی: CNY5 (0.75 دلار آمریکا) برای ۳۰مگابایت که متناسب با نیاز اکثریت کاربران است

دو سوم کاربرانChina Mobile مشترک برنامه‌های داده‌ای شدند. در حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال برای اخبار و سرویس Fetion Mobile

Fetion

تمامی بخش‌ها

پیام‌رسانی فوری آنلاین و موبایل

زمان واقعی، دسترسی سریع به کاربران آنلاین و در شهرهای محل سکونت

رایگان می باشد – با این حال هزینه های ارسال مکالمه، داده و اس ام اس در دسترسی به سرویس و اتصال فروشندگان و خریداران دریافت می‌شود

تا پایان ۲۰۱۰ ۴ میلیون کابر از این طرح استفاده کردند ( ۱۳ درصد نفوذ مشرکین)

Grameenphone

Cellbazaar

فاز یک: روستایی؛ فاز دو: شهری

بازار آنلاین موبایل، اتصال دهنده فروشندگان و خریداران کالاها و سرویس‌های مختلف

افزایش درآمدها، فراهم‌سازی بازار قدرتمند سرویس‌ها و کالاها. شفافیت باعث می‌شود کاربران روستایی از قیمت‌های عادلانه‌ی خرید و فروش بهره‌مند شوند.

IDR1,000(0.12 دلار امریکا) برای دانلود ۳۰ آهنگ که به مدت یک روز قابل استفاده است

اطلاعاتی موجود نیست.

Bakrie Telecom

HapeEsiaMusik

بخش کم درآمد

سرویس دانلود موسیقی

فراهم‌سازی موسیقی و سرویس‌های تفریحی روزانه  با قیمت یک صدم دلار برای مشتریانی که منابع اندکی برای سرمایه‌گذاری در پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال سنتی دارند.

موسسین در صورت کسب سود از فروش air-time ، هزینه‌ی ۲۳ دلاری بسته‌های تجاری را به طور قسط بندی برمی‌گردانند.

۶۰۰۰ اپراتور موبایل روستایی به ۵۰۰۰۰مشترک یکتا air time فروخته‌اند.

AppLab – Business in a Box

زنان در مناطق روستایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند

‌”Business in a box”

که قابلیت فروش مجدد airtime را توسط اپراتورهای موبایل روستایی ممکن می‌سازد

علاوه بر پلتفورم، برای زنان روستایی محروم از مزایای اجتماعی و اقتصادی در اندونزی نکات آموزشی اقتصادی مهیا می‌کند. اپلب می‌کوشد سرویس‌هایی برای استخدام شغلی گسترش دهد.

 دیدگاه اینفورما
گفت‌و‌گوهای موجود در این صنعت جهانی بر رشد روزافزون تلفن‌های همراه هوشمند و نتایج رشد درآمد داده‌ها از مشترکان ثروتمند متمرکز است. اما در بسیاری از بازارها، منافع اصلی از تمرکز روی بخش‌های کم درآمد حاصل می‌شود.
هشت مورد از ده بازار بزرگ آسیا اقیانوسیه در میان کشورهای درحال توسعه اقتصادی هستند و این بازارها ۸۷ درصد کل مشترکان منطقه را تشکیل می‌دهند.
پیشبرد نوآوری‌ها به سوی سرویس‌های ارزش افزوده ساده و بسط دادن مقیاس، موقعیت‌های رشد درآمد عظیمی فراهم می‌سازد و همچنین مشترکان را با سرویس‌های پیچیده در حال پیشرفت آشنا و مانوس می‌کند. کوچ بیشتر کاربران پیام کوتاه و میل به بازار بازار سرویس WAP تنها بعد از گذشت یک سال مثال خوبی در این زمینه است.
سرویس‌های ارزش افزوده برای کاربران کم درآمد چیزی بیش از مزایای رو به رشد به همراه دارد: این سرویس‌ها شکاف دیجیتالی را از میان برمی‌دارد و نه تنها گذرگاهی به اینترنت می‌گشاید بلکه اطلاعات را در فرمتی فراهم می‌کند که مشترکین کم درآمد بتوانند از آن استفاده کنند و قیمتی پیشنهاد می‌دهد که از عهده آن بربیایند.
از آنجاییکه در طول پنج سال آتی نرخ رشد سالانه ترکیبی ده بازار برتر آسیا از ارقام دو رقمی کمتر خواهد شد، به اپراتورها توصیه می‌شود که در عوض رقابت بر سر کاهش تعداد افراد غیرمتصل، مشترکین خود را برای پیشرفت آماده کنند.



نظرات غیرفعال است.