گوگل نتایج جستجو را با تغییراتی در اختیار کاربران اروپایی میگذارد
سینا: گوگل پذیرفت که در صفحههایی که در نتیجه جستجوی کاربران دراختیارشان میگذارد، به سبب امتیاز کمیسیون اروپا در پژوهشهای رقابتی، تغییراتی ایجاد کند.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) از فایننشال تایمز، افرادی که شاهد این توافق پیشنهادی بودند اظهار داشتند گوگل متعهد شده بود زمانی که سرویس جستجوی پیشرفته خود را ارتقا داد، کاربران اروپایی خود را (نظیر کاربران رستورانها، مالی و خرید) در جریان قرار دهد.
این شرکت همچنین به صورت خودکار لینکهای تخصصی یا ردیفی را برای ابزارهای جستجوی رقیب رنگی میکند. این توافقی که با کمیسیون اروپا بسته شده تا ۵ سال اعتبار قانونی دارد و همچنین مشروط به تاییدی غیرمستقل است.
صراحت موارد ذکر شده در توافق بستگی به این دارد که گوگل از این ابزار جستجو درآمدی حاصل میکند یا خیر. به عنوان مثال بخش جستجوی خبرin-home خیلی نیازی نیست رنگی شود و یا قسمتهایی از آن جدا شوداما نتایج جستجوی رستوران که درآن لینکهای مربوط به رستوران نشان داده میشود باید از بقیه متمایز باشند و در هر صفحه مرورگر رقیب سه لینک به آن پیج نشان داده شود.
درگوگل سرویسی وجود دارد که خردهفروشان در قبال پرداخت هزینهای محصولات خود را در آنجا ارائه میدهند. این نوع لینکها هم در وبسایت به مزایده گذاشته میشود.
الگوریتم جستجوی گوگل تحت تاثیر این توافق قرار نخواهد گرفت. اگرچه EU probeبا این روشی که گوگل خدمات خود را ارتقا میدهد مشکل دارد، با این حال از این مسائل نتیجه نمیگیرد که گروه آمریکایی عمدا رقیبان خود را تنزل داده است. شایان ذکر است این مساله عمده شکایاتی است که در مورد گوگل وجود دارد.
در مقابل این اقدام گوگل که بررسی کاربران و همچنین دستیابی به مطالب رقیبانش را تحت تاثیر خود قرار میدهد این شرکت تعهد داده که به تامینکنندههای محتوا حق کنار گذاشتن سرویس جستجوی تخصصی نظیر اخبار گوگل را بدهد و البته شایان ذکر است این قسمتها در ابزار جستجوی عمومی گوگل حدف نخواهند شد.
گوگل پای خود را از مقرراتی که با کمیسون بازرگانی فدرال آمریکا به توافق رسیده فراتر گذاشته و متعهد شده که این امکان را به سایتها بدهد تا آنها بتوانند تا ۱۰ درصد سایتها را از جستجوی ردیفی خود حذف کنند.
همچنین تعهدات دیگر باعث شده که رفتهرفته سایتها جستجوی گوگل را در وبسایت خود کنار گذاشته و تبلیغکنندگان کسب و کار های کوچکتر گوگل را کنار گذاشته و از ابزار جستجوی دیگری استفاده کنند.