کد خبر: 17395

مخابرات اعتقادی به نقش حاکمیتی رگولاتوری ندارد

سینا: مدیرعامل شرکت شاتل، از ادامه قطع سرویس تلفن‌ثابت این شرکت خبر داد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) از روابط عمومی شاتل، احمدرضا نخجوانی، با اعلام این که سازمان تنظیم مقررات از روز چهارشنبه بعدازظهر ( ٨دی ماه) که سرویس تلفن ثابت این شرکت توسط مخابرات و به بهانه نداشتن قرارداد اتصال متقابل قطع شده بود، وعده حل مشکل تا ۲۴ ساعت را داده اما حالا سازمان برای اتصال مجدد شاتل، پاسخ روشنی ندارد.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بالایی که این شرکت براساس انجام تعهدات پروانه FCP انجام داده است، می‌گوید: «شاتل اولین شرکت در بین دیگر دارندگان پروانه FCP است که از هفته گذشته توانست به صورت رسمی ارایه خدمات تلفن‌ثابت خود را در شش استان آغاز کند. ما از شهریور سال گذشته و به دنبال انجام مقدمات دریافت پروانه FCP، مکاتبات با شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه برای برقراری اتصال متقابل را آغاز کردیم . از همان تاریخ نیز بی‌درنگ، برای سفارشات خارجی و تامین تجهیزات شبکه اقدام شد و به دنبال آن در ماه‌های بعد، به دریافت شماره‌های تلفن از سازمان اقدام کردیم.»
وی در ادامه می‌افزاید: «باتوجه به تاکید وزیر ارتباطات، این شرکت راه‌اندازی تلفن ثابت را ابتدا در مناطق محروم در اولویت و دستور کار خود قرار داد و با همه چالش‌های جانبی، سرویس تلفن ثابت خود را ۲۷ اردیبهشت سال جاری (روز جهانی ارتباطات) روشن کرد.»
مدیرعامل شرکت شاتل تاکید کرد که تمامی سیاست‌گذاری‌های شاتل در این زمینه برای نشان دادن رویکرد مثبت شرکت برای توسعه بازار و شکست انحصار در بازار ICT کشور رخ داده است.
نخجوانی با ابراز تاسف از عدم اقدام روشن از سوی وزارت ارتباطات برای حل مشکل قطع سرویس تلفن‌ثابت این شرکت تاکید می‌کند: «در ماه‌های مختلف شرکت با چالش‌های مختلفی مانند نبودن تعرفه انتقال ترافیک خدمات ترابردپذیر، مقاومت اپراتورها برای برقراری اتصال متقابل، دریافت مجوز فرکانس و … رو به رو بودیم که خوشبختانه با هم‌دلی و پیگیری مدیران ارشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به صورت تدریجی برطرف شد. اما در این میان بیش‌ترین مشکل این شرکت برای راه‌اندازی خدمات تلفن ثابت، عدم همکاری خانواده مخابرات و به طور مشخص شرکت مخابرات ایران و شرکت همراه اول بود.»
براساس اظهارات مدیرعامل شاتل، این شرکت از سال گذشته تاکنون بیش از ده‌ها جلسه با حضور مقامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت مخابرات داشته که پس از برگزاری چندین جلسه و دستور مستقیم رگولاتوری، اتصال سرویس تلفن ثابت این شرکت از هفته گذشته تنها در شش استان کشور صورت گرفت.
وی تاکید می‌کند که همچنان ارتباط شبکه شاتل با شرکت همراه اول قطع است و مدیران این اپراتور همراه، حتی در جلسه اضطراری تشکیل شده از سوی سازمان حاضر نشدند و در نهایت، چنین عنوان کردند که به دستور مدیریت این اپراتور، تمامی راهیابی‌های داخلی شماره‌های شاتل در شبکه همراه اول باید مسدود باشد.
وی با اشاره به انتقاد‌های مطرح شده از سوی مقامات وزارت ارتباطات نسبت به دارندگان پروانه FCP که براساس تعهدات‌شان تاکنون پیشرفتی نداشته‌اند، می‌گوید: «باتوجه به همه موانعی که در یک سال گذشته پیش روی شرکت بود اما ما تصمیم گرفتیم باوجود عدم برقراری اتصال متقابل با اپراتور اول و امکان ارایه سرویس تنها در شش استان، خدمات خود را (پس از دریافت تاییدیه قیمت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) به بازار عرضه کنیم اما متاسفانه شرکت مخابرات ایران در پی مقاومت‌های گذشته، ارایه سرویس‌های شاتل را بیش از چند ساعت برنتابید و با اقدامی غیررقابتی، اتصال متقابل و راهیابی‌های این شرکت را قطع کرد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «چندین روز است که این شرکت مجبور به توقف خدمات تلفن ثابت خود شده و اخطار ۲۴ ساعته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (در تاریخ هشتم دی) به شرکت مخابرات ایران هم بی‌پاسخ ماند است. چنانچه شرکت مخابرات ایران اعتقادی به جایگاه و نقش حاکمیتی و نظارتی سازمان هم ندارد. عجیب‌تر، این ماجراست که شرکت مخابرات ایران با سیاست “نعل وارونه زدن” ابتدا در پاسخ به رسانه‌ها منکر قطع کردن اتصال متقابل و راهیابی خدمات شاتل شد و سپس با اعلان عمومی، ضمن محکوم کردن شاتل به فرافکنی، مدعی شد که شاتل قراردادی برای برقراری اتصال متقابل امضا نکرده و همه موارد آزمایشی بوده است و هزینه‌های این خدمات مشخص نیست. درحالی‌که براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و پروانه این شرکت، ۸۰ درصد از درآمد تماس‌های تلفنی با تلفن‌های شاتل عاید شرکت مخابرات ایران می‌شود.»
مدیرعامل شرکت شاتل در پایان تاکید کرد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های بالای این شرکت برای انجام تعهدات خود براساس پروانه FCP اما اقدامات غیررقابتی شرکت مخابرات ایران و توقف خدمات تلفن ثابت، آبرو و حیثیت ۱۴ ساله این شرکت در بازار و اذهان عموم را به چالش کشیده است و این نگرانی را نه تنها برای این شرکت که برای دیگر فعالان این بازار به وجود آورده که انجام دیگر پرو‌ژه‌های توسعه‌ای دارندگان پروانه FCP نیز با چالش‌های اخیر همراه شود. بنابراین انتظار می‌رود رگولاتوری برای حفظ جایگاه و نشان دادن اقتدارش، از حقوق صاحبان پروانه و مردم در این خصوص دفاع کند.



نوشتن نظر