کد خبر: 8612

طغیان اندروید(۱)/ چرخه سریع به روزرسانی آندروید

سینا: رشد اندروید در چنین زمان کوتاهی شگفت‌انگیز بوده است. از زمانی که آندروید نسخه ۱٫۰ در سپتامبر سال ۲۰۰۸ منتشر شد و گوشی مدل HTC Dream نخستین گوشی هوشمند تجاری که از سیستم عامل آندروید برخوردار بود، نسخه‌های جدید اندروید در بازه‌های زمانی معینی عرضه شده است.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، اینفورما گزارش داد که تنها در دو سال گذشته آندروید چندین بار به روزرسانی شده است که به روزرسانی اصلی آن نسخه‌های ۲٫۰، ۲٫۲، ۲٫۳ و ۳٫۰  و نسخه‌ای که اخیرا عرضه شده، نسخه ۴ آن بوده است.
این سرعتی که نوآوری با اکوسیستم اندروید همگرا شده است، نشان می‌دهد درحالیکه پلتفرم‌های رقیب حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا نسخه جدیدی از سیستم عامل را عرضه کنند، متوسط چرخه به روزرسانی آندروید از ۶ ماه بیشتر نشده است. این موفقیت خیلی مهمی است چراکه با این سرعت، اندروید تجربه بی‌نظیری را برای کاربر در بازار تلفن همراه ایجاد کرده است که حتی اپل نیز نمی‌تواند آن را در میان همه بخش‌های بازار به دست بیاورد.
سرعت به روزرسانی آندروید برای توسعه‌دهندگان آن یک چالش است زیرا نگهداری برنامه‌های کاربردی روی نسخه‌های چندگانه بسیار سخت است. این نسخه‌ها طیف متنوعی از گوشی‌های هوشمند با نیازهای سخت افزاری مختلف را پشتیبانی می‌کنند که قابلیت انتقال برنامه های کاربردی را حتی سخت‌تر می‌کند. چرخه به روزرسانی سریع آن همچنین به وندورها زمان کافی برای بازگشت سرمایه آنها برای محصولات موجود که به نسخه‌های قدیمی‌تر آندروید مجهز هستند را نمی‌دهد.
چرخه به روزرسانی سریع به همراه محیط رقابتی سختی که اکوسیستم آندروید را فرا گرفته است، چرخه عمر دستگاه‌ها را از ۳-۲ سال به کمتر از یک سال کاهش داده است. برای مثال نخستین گوشی‌های مجهز به آندروید از جمله HTC Dream که اواخر سال ۲۰۰۸ عرضه شد، تقریبا از دور خارج شده‌اند و فروش آن در برخی بازارها متوقف شده است. برای همراهی با چرخه به روزرسانی آندروید، وندورها هم اغلب دستگاه‌های موجود خود را برای پشتیبانی از نسخه‌های بالاتر این سیستم عامل به روزرسانی می‌کنند.
هرچند نسخه‌های انبوه آندروید و تنوع آن در میان UIها در صدر قرار دارد اما به روزرسانی سریع آن مصرف‌کنندگان را دلسرد می‌کند زیرا آنها قادر به لذت بردن و استفاده از آخرین ویژگی‌های نوآورانه‌ای که توسط نسخه‌های جدید اندروید عرضه شده، نخواهند بود. برای غلبه بر این مشکل به نظر می‌رسد گوگل هارمونی را میان نسخه‌های مختلف و چرخه به روزرسانی متعادل این پلتفرم در آینده فراهم کند.
آخرین نسخه عرضه شده اندروید ساندویچ بستنی (ICS) است که روش جدیدی را میان پلتفرم‌های اصلی سیستم عامل با ایجاد یکسری کنترل‌ها برای مدیریت استفاده از شبکه دیتای دستگاه و برنامه‌های کاربردی آن ثبت کرده است. این گام مهمی در کمک به کاربران اندروید برای انتقال به نسل جدید ارتباطات بی‌سیم نسل چهارم است و باید به عنوان یک تغییر خوشایند برای اپراتورها که مسوولیت زیادی در مواجهه با مشتریان عصبانی که با مرکز تماس آنها تماس می‌گیرند، در نظر گرفته شود.
اندروید ۴ به کاربران ابزار باور نکردنی برای محافظت از کاربرد دستگاه خود ارایه می دهد و انتخاب‌های موثرتری را برای برنامه‌های کاربردی که آنها با ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌کنند، ایجاد می‌کند. اپرتورها باید با آغوش باز از این تغییر استقبال کنند و توانایی مشابهی را از دیگر تامین‌کنندگان سیستم عامل‌های دستگاه‌های تلفن همراه درخواست کنند.
یکی از وجوه پرآتیه آندروید ۴ برای توسعه‌دهندگان، بدنه واحد UI آن است که برای توسعه کارآمدتر و بکارگیری برنامه‌های کاربردی هم در گوشی‌های هوشمند و هم تبلت‌ها طراحی شده است. روند جدید بالا در کنترل کردن برخی نگرانی‌های تولیدکنندگان قطعات که در انجمن آندروید رو به تزاید است، کمک می‌کند. با ابزارهای جدید UI و ادعای ساده‌سازی کد و تجربه‌های طراحی آن، ICS از یک پلتفرم واحد که می‌تواند به توسعه‌دهندگان در کسب بازار بزرگتری از ابزارها با نگرانی‌های کمتری کمک کند، خبر می‌دهد.
طبق اعلام وب‌سایت توسعه‌دهندگان آندروید که در نوامبر ۲۰۱۱ منتشر شد، بیشترین پلتفرم اندرویدی مورد استفاده نان زنجبیلی نسخه ۲٫۳٫x با سهم ۵۰٫۶ درصدی از دستگاه‌های آندروید بوده است که پس از آن Froyo نسخه ۲٫۲ با سهم ۳۵٫۳ درصدی از بازار قرار داشته است. HoneyComb نسخه ۳ درحال حاضر نیز تنها ۲٫۴ درصد از بازار را در اختیار دارد. نکته جالب توجه این است که باید ببینیم چقدر طول می‌کشد تا ICS نسخه ۴ حجم انبوهی از بازار را به دست بیاورد.



نظرات غیرفعال است.