کد خبر: 8288

رگولاتوری بازار VoIP را ساماندهی می‌کند

سینا: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد دارد بازار تلفن اینترنتی (VoIP) را ساماندهی کند.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، معرفی سرویس‌های جدید بر بستر شبکه‌های موجود نظیر سرویس VoIP، یکی از دستاوردهای توسعه فناوری‌های نوین است.
اینگونه سرویس‌ها سبب استفاده بهینه از شبکه‌های موجود، رقابتی‌تر شدن بازار، بالا رفتن سطح دسترسی به خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، تحقق نیازهای مشترکین در دسترسی به سرویس‌های جدید و… می‌شود.
بدیهی است ارایه این سرویس مستلزم پیاده‌سازی الگوی مناسب و متناسب با شبکه‌های موجود در کشور و تنظیم مقررات اصولی و دقیق است.
تنظیم مقررات در حوزه VoIP با چالش های گوناگونی از جمله دسته‌بندی سرویس VoIP به عنوان یک تکنولوژی مخابراتی و یا یک تکنولوژی بر پایه IP)، نحوه شماره‌گذاری، اتصال متقابل، تعرفه و کیفیت سرویس و نظارت بر حسن اجرای تعهدات طرفین و رعایت حقوق مشترکین مواجه است.
از این رو ارایه تعریف دقیقی از VoIP می‌تواند علاوه بر تسریع توسعه این فناوری بر دیگر چالش‌های تنظیم مقررات این حوزه نیز تاثیرگذار باشد.
به طور کلی می‌توان تنظیم مقررات VoIP را به دو صورت نگاه کرد. در حالت اول سرویس VoIP را به صورت یک سرویس بر پایه تکنولوژی IP و در حالت دوم به عنوان یک سرویس مخابراتی و جایگزینی برای سرویس PSTN و نه یک بازار جدید) دانست.
از آنجایی که درحال حاضر خدمات Termination در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت بوده و خدمات Origination نیز توسط شرکت‌های محدودی که قبلا مجوز فعالیت گرفته‌اند، ارایه می شود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر دارد در راستای وظایف قانونی خود و برای ساماندهی ارایه خدمات VoIP در کشور، با برنامه‌ریزی منسجم مقررات و ضوابط ارایه این سرویس را در کشور تنظیم کند.
لذا از تمامی متخصصین و دست‌اندرکاران بخش و آشنا با مباحث فنی، حقوقی و اقتصادی VoIP دعوت می‌شود با پاسخ به سوالات نظرسنجی از طریق گزینه زیر، نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کنند.



نظرات غیرفعال است.