کد خبر: 205
کاهش شکاف دیجیتالی میان روستا و شهر

روستاییان آنلاین شدند

Rural ICTسینا: راه اندازی دفاتر ICT، کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر و دسترسی روستاییان به فناوری اطلاعات و ارتباطات را به دنبال دارد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، امروزه اهمیت اطلاعات و ایجاد حرکت جهانی برای رسیدن به اطلاعات و گذر از شکاف دیجیتالی، کشورهای جهان سومی را بر آن داشته تا تلاش خود را در سطح ملی برای همگانی شدن اطلاعات توسعه دهند.
در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتبااطات چنان تاثیری بر جوامع گذاشته است که زندگی بدون آن بسیار مشکل و حتی در برخی عرصه‌ها غیر ممکن است، مانند ارتباطات قاره‌ای و کشوری و مبادلات تجاری و بازرگانی که بدون ابزار سیستم‌های مخابراتی و ICT امکان‌پذیر نیست.
در نیاز عادی جوامع، از خطوط تولید و ارتقای کیفیت محصولات صنعتی و کشاورزی گرفته تا مسایل پزشکی و یا مراکز بهداشتی روستاهای دور افتاده همگی محتاج چنین فناوری‌هایی هستند و به سبب خدمات و فوائد گسترده ICT مردم جهان به سوی آن متمایل شده‌اند.

تجربه جهانی ICT روستایی

بنابراین گزارش، نخستین بار ICT روستایی در روستاهای هند به منظور قطع دست واسطه های کشاورزی و اطلاع رسانی به کشاورزان در مورد قیمت محصولات، و فروش آن به قیمت مناسب تر و نزدیکتر به قیمت روز بازار انجام گرفت.
برای رسیدن به این منظور، از یک سری کامپیوترهای کوچک همانند تلفن همراه استفاده شد که کشاورز با زدن کلیدی خاص از قیمت به روز محصول خود آگاه می شد.
پس از این اقدام و موفقیت آن تصمیم گرفته شد از ICT روستایی در زمینه های دیگر نیز مانند آموزش کشاورزی، اطلاع رسانی، آب و هوا و شرایط جوی، نوع محصول قابل کشت با شرایط محیط و در کل برای انجام امور مربوط به روستا و کشاورزی استفاده شود که برای نیل به این هدف تصمیم گرفته شد مرکزی برای این امور و خدمات ایجاد شود که این مرکز تحت عنوان ایساوا در هندوستان ایجاد شد.
پس از هندوستان، سنگال و بعد در آمریکا و کانادا این موارد بررسی و تجربه شد و موفقیت خود را ثابت کرد.
تحلیلگران جهانی عقیده دارند در بحث جهانی سازی، توسعه ICT روستایی نقش اساسی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه دارد.

ICT روستایی در ایران

براساس این گزارش، تاریخچه دفاتر ICT روستایی در کشور ما به سال ۱۳۷۹ در روستای شاهکوه برمی گردد که با وارد کردن ۹ دستگاه کامپیوتر که از طرف سازمان خیرین انگلستان به ریاست دکتر تابش و اتصال این کامپیوترها به اینترنت و آموزش افراد روستایی شروع شد.
در سال ۱۳۸۲ در روستای قرن آباد، نخستین مرکز ICT روستایی در دو طبقه حدود ۵۶۰ مترمربع ساخته شد و فعالیت خود را با اشتغال ۷۰ نفر شروع کرد و در سال ۱۳۸۶ همین مرکز برنده جایزه آسیا و اقیانوسیه (e-AsiaAward) شد که سازمان یونسکو هر سه سال یک بار به کشورهایی که توانمندی های خوبی داشته باشند، اعطا می کند،
روستای بعد در سال ۱۳۸۳ لیوان شرقی بود که قرار بود در سه حوزه کشاورزی، دامداری و صنعت فعالیت کند؛ در همان سال نیز نخستین همایش ICT روستایی در کشور با ۷۰۰ نفر برگزار و وزیر وقت اعلام کرد که ده هزار مرکز ICT روستایی در کشور ایجاد خواهد شد و این پروژه کار خود را در دولت هشتم شروع کرد و کارهای اداری آن به اتمام رسید و نزدیک به دو هزار مرکز ایجاد شد.
ادامه این پروژه در دولت نهم شروع شد و هم اکنون حدود ۸۷۰۰ دفتر ICT روستایی راه اندازی شده و انتظار می رود این پروژه به اتمام رسیده و تعداد این دفاتر به ۱۰ هزار برسد البته هر دفتر به صورت اقماری چهار روستای دیگر را نیز پوشش می دهد.
در کنفرانس سران جامعه اطلاعاتی نیز که در سال ۲۰۰۳ در شهر ژنو کشور سوئیس برگزار شد، سران دولت های شرکت کننده در خصوص راهبرهای ایجاد جامعه ی اطلاعات فراگیر، به بحث و گفتگو پرداختند.
اتصال روستاها به شبکه فناوری ارتباطی و اطلاعاتی و برقراری نقاط دسترسی عمومی را می توان یکی از مهمترین دستاوردها و اهداف این نشست برشمرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در همین رابطه اعلامیه اصول جامعه اطلاعات را امضا کرد و متعهد شد در ساختار جامعه اطلاعاتی نقشی موثر ایفا کند.
در برنامه ی چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰ هزار دفتر را به این امکانات تجهیز کند تا در هر سال از برنامه دو هزار دفتر افتتاح شود و دفاترICT روستایی در راستای تحقق دسترسی روستاییان به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
بنابراین گزارش، دفاتر ICT در جهت تلاش برای عرضه خدمات دولتی در دورترین نقاط کشور با استفاده از فناوری ارتباطات واطلاعات در راستای سند چشم انداز بیست ساله و به منظور کاهش شکاف دیجیتالی بین روستا و شهر، تحقق عدالت اجتماعی  و دولت الکترونیک، تاسیس شده است.
این دفاتر علاوه بر عرضه خدمات مختلف ارتباطی مانند خدمات پست، پست بانک و مخابرات ارتباط روستاها را با شبکه اینترنت فراهم ساخته و زیرساخت ارتباطی لازم برای ارائه خدمات سایر سازمان ها را ایجاد کرده است و به عنوان پیشخوان خدمت در روستاها منشا اثر است.
با بهره گیری از دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، افزون بر این که سازمان ها می توانند خدمات خود را به صورت الکترونیکی به روستاییان عرضه کنند از تردد روستاییان به شهرها، برای استفاده از خدمات دولتی نیز می کاهند و موجب اشتغال، توسعه منابع انسانی در دسترس قرارگرفتن اطلاعات برای عموم، کاهش هزینه های رفت و آمد، صرفه جویی در وقت و پاسخ گویی بهینه به نیازهای آنان و در نهایت موجب افزایش کارایی در همه شئون زندگی روستاییان خواهند شد.
هم اکنون این دفاتر توسط پست بانک، خدمات بانکداری الکترونیکی و البته در کنار آن نیز اموری در حیطه IT مانند ایمیل، ثبت نام کنکور، ثبت نام حج و بعضی ارتباطات مربوط به کشاورزان را انجام می دهند و اخیرا نیز، تمام خدمات وزارت نیرو، برق روستاها و همچنین فعالیت های آب و فاضلاب و توزیع سهام عدالت را از طریق همین دفاتر انجام می شود.
همچنین شرح فعالیت های این مراکز که حدود ۷۰۰ خدمت است در یک پروژه در سمنان شناسایی شده و در چهار حیطه کلی ارایه خدمات پستی و بانکی، خدمات ارتباطی، خدمات حوزه IT و آموزش تقسیم بندی شده است.
بی تردید با رفع مشکلات موجود و بهره گیری بهینه از امکانات و توانمدی های این دفاتر و همکاری و مشارکت سایر نهادها و سازمان ها، در شناسایی و ایجاد خدمات قابل عرضه، مبتنی بر فناوری اطلاعات و همچنین فرهنگ سازی مناسب، می توان افقی روشن برای این دفاتر ترسیم کرد.
برای بهره مندی از این دفاتر نیاز است سازمان های دولتی و غیردولتی که با روستاها در ارتباط هستند، خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه دهند چراکه تاکنون خدمات محدودی به صورت آنلاین در سطح سازمان ها ارائه می شود که مهمترین مشکلات آنها نبود تبلیغات مناسب و آگاه کردن روستاییان از خدمات این دفاتر است که در پی ارائه این خدمات بسیاری از رفت آمد روستاییان به شهرها کاهش پیدا می کد و رفاه بیشتری برای روستاییان بدنبال دارد.
توسعه ICT روستایی در ایران به عنوان الگوی موفقی برای سازمان های مختلفی همچون یونسکو و بانک جهانی در آمده است؛ به طوری که به تازگی یونسکو تغییراتی را در زمینه تاثیرات اجتماعی و اقتصادی مراکز ICT در روستاهای ایران صورت داد و نتیجه آن نشان دهنده تاثیرات اجتماعی روستاها بالای ۵۰ درصد و تاثیرات اقتصادی بین ۳۰ تا ۴۰ در صد است.
بانک جهانی نیز بر روی پروژه ای تحت عنوان توانمند سازی زنان با استفاده از ICT کار می کند که در این زمینه تحقیقات خود را از روستای قرن آباد شروع و به همین منظور سمیناری در مقر بانک جهانی در واشنگتن برگزار کرد.
اما باید بدانیم توسعه ICT در کشور نیازمند اراده ملی و برنامه های کاربردی و استراتژیک است که باید یکی پس از دیگری به اجرا در بیاید تا ایران به سطح قابل قبولی در عرصه جهانی برسد.



نظرات غیرفعال است.