خدمات امنیتی در بازار فناوری ابری رونق میگیرد
سینا: پیشبینی میشود بیشترین رشد در رمزگذاری مبتنی بر ابر، ارزیابی آسیبپذیری، مدیریت رخدادها و اطلاعات امنیتی (SIEM) و فایروالهای اپلیکیشنهای وب رخ دهد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، بنا بر اعلام شرکت تحقیقات آیتی گارتنر، بازار خدمات امنیت مبتنی بر ابر در سال ۲۰۱۳ به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۱۵ به ۳٫۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و سه موضوع مهم مطرح در حوزه خدمات ابری همچنان شامل امنیت ایمیلها، خدمات امنیت وب، و مدیریت هویت و دسترسی (IAM) خواهد بود.
پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بیشترین رشد در بخش رمزگذاری مبتنی بر ابر، مدیریت رخدادها و اطلاعات امنیتی (SIEM)، ارزیابی آسیبپذیریها و فایروالهای اپلیکیشنهای وب ایجاد شود.
به نظر میرسد تعداد روزافزونی از سازمانها خدمات IAM مبتنی بر ابر را برمیگزینند تا آنها را جایگزین ابزارهای IAM درونسازمانی کنند. بنا بر این گزارش، کسب و کارهای بزرگتر اغلب درصدد استفاده از AIM به منزله ترکیبی از ابر مبتنی بر وب و درونسازمانی هستند.
به گفته کلی کاواناگ، تحلیلگر ارشد در گارتنر، حوزههایی مانند SIEM و IAM بیشترین توان بالقوه را برای رشد نشان میدهند، گرچه اساس آن برای SIEM محدودتر است. او میگوید که فواید حاصل از امنیت سایبری- به ویژه در عرصه کدگذاری این فناوری را به طور روزافزونی مورد توجه عموم قرار داده است.
اما نگرانیها در مورد اعتماد و نسخههای منطقهای باعث میشود که تامینکنندگان خدمات ناچار شوند پیش از تصمیمگیری در مورد تمرکز بر بازاری خاص، هر فرصتی را دقیقاً ارزیابی کنند.
با همه اینها، گزارش مذکور نشان داده است که به رغم رشد امنیت مبتنی بر ابر، فرصت درآمدزایی آن متفاوت خواهد بود.
گارتنر انتظار دارد که به دلیل افزایش تجربه سازمانها در مورد امنیت به مثابه خدمات و در دسترس قرار گرفتن بیش از پیشِ فناوریهای مشتریمحور برای سیستمهای شرکتی در پی رونق روندهایی چون BYOD، میزان پذیرش و اتکا به خدمات امنیتی مبتنی بر ابر افزایش یابد.
کاواناگ معتقد است که فواید راهاندازی خدمات امنیت مبتنی بر وب روشن است. جدا از حوزه گسترده IAM، کنترلهای ویژه مانند کدگذاری برای گزینش رایانش ابری نقش حیاتی یافتهاند. این موارد بیش از پیش به تمایل به توزیع نوعی خاص از خدمات امنیت کمک کردهاند.
بنا به گزارش گارتنر، میزان پختگی اجتماعات حرفهای، قوانین محلی، و وجوه فرهنگی، همگی در سطح سرمایه مصرفی برای سیستمهای امنیت ابری در مقایسه با سیستمهای درونسازمانی نقش دارند.
راجرو کانتو، مدیر تحقیقات گارتنر، معتقد است که بازار امنیت مبتنی بر ابر بازاری روبهرشد است که به تامینکنندگان خدمات فرصت توسعه بسیاری میدهد. از نظر او، کدگذاری حوزهای تازه برای رشد است اما همچنان فعالیتی پیچیده است. بیشترین تمایل به محصولات رمزگذاری که راهاندازیشان به نسبت راحت است و گزینههایی برای مدیریت کدگذاری در درون سازمانها در آنها وجود دارد، از طرف واسطههای امنیت ابری خواهد بود.
در این گزارش ذکر شده است که حریم خصوصی همچنان مانعی مهم در راهاندازی تمام قالبهای خدمات مبتنی بر ابر است. این نگرانیها به ویژه در مناطق و کشورهایی دیده میشود که الزامات قانونی قدرتمندی بر آنها حاکم است مانند اروپا که قانونی سخت در زمینه حفاظت از دادهها بر آن حاکم است.
کانتو میگوید با این که انتظار میرود تمایل سازمانها به کدگذاری افزایش یابد، بیمیلی نسبی تامینکنندگان خدمات به کدگذاری مبتنی بر ابر باعث میشود که این اقدام پیچیده شود و سازمانها ناچار شوند فرایندهای پیچیدهای را برای راهاندازی سیستم های مخصوص به خود طی کنند.
به گفته کانتو، بیشترین تمایل به محصولات کدگذاری را واسطههای امنیت ابری نشان دادهاند. دلیل این امر نیز آسان بودن راهاندازی آنها و امکان انتخاب گزینههای مربوط به مدیریت کدگذاری در درون سازمان است. با وجود این، گارتنر انتظار دارد تامینکنندگان خدمات زیرساخت به مثابه خدمات و میزبانی ابری تمایل بیشتری به امکانات کدگذاری مبتنی بر ابر نشان دهند.