کد خبر: 8194

ایرانسل خدمات بانکداری همراه مبتنی بر STK ارایه می‌دهد

سینا: مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل از ارایه سرویس  بانکداری همراه ایرانسل مبتنی  بر STK تا چند ماه آینده خبر داد.
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، باقر صمدی در دومین کنفرانس بین‌الملل شهروند الکترونیک و تلفن همراه گفت: این  سرویس در واقع برنامه‌ای است که داخل سیم‌کارت قرار می‌گیرد براساس هر تراکنشی که انجام می‌شود، اطلاعات کاربر رمزنگاری شده و به موسسه مالی یا بانگ ارایه و در آنجا رمزگشایی می‌شود.
وی افزود: این سیستم یکی از متداول‌ترین و امن‌ترین سیستم‌های بانکی موجود در جهان است و ایرانسل درصدد است در آینده نزدیک آن را ارایه کند که بانک‌ها به راحتی می‌توانند تراکنش های خود از جمله پرداخت قبض، مدیریت چک و سفارش‌گذاری را از این طریق انجام دهند.
به گفته صمدی، وقتی در مورد شهروند الکترونیکی و سرویس‌های قابل ارایه به شهروندان صحبت می‌کنیم، یکی از مهمترین مسایلی که به ذهن هر فردی خطور می کند، چگونگی زیرساخت قابل اعتماد به شهروندان است.
وی ادامه  داد: شهروندان در اقصی نقاط کشور و درهمه جا حضور دارند و باید زیرساخت ایده آل و فراگیر باشد و عدالت حکم می‌کند سرویسی ارایه شود که همه آحاد جامعه بتوانند از آن بهره‌برداری کنند و باتوجه به اینکه جامعه سطح سواد، سلیقه و دانش متقاوتی دارد، باید بستری باشد که به آسانی قابل استفاده و منعطف باشد چون افراد نیازهای مختلفی دارند و باید بتوان سرویس‌های مختلفی را به افراد مختلفی ارایه داد.
صمدی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به اینترنت در کشور بسیار بالاتر است، اظهار داشت: درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون کاربر تلفن همراه در کشور وجود دارد که باتوجه به سطح دانش و نوع استفاده از آن سرویس‌های متفاوتی می‌توانند دیافت کنند و آنچه که موبایل را از بسترهای دیگر متمایز می‌کند، در دسترس بودن آن در همه اوقات است.
وی درباره اینکه آیا تلفن همراه یک بستر مناسب  برای ارایه این سرویس‌ها به جامعه  هست یا خیر، به ویژگی‌های متمایز آن از جمله ضریب نفوذ بالای موبایل در مقایسه با دیگر ابزارها، در دسترس بودن در همه جا و در همه وقت، سهولت در استفاده و قابلیت شخصی‌سازی و اطلاع از مشخصات استفاده‌کننده اشاره کرد.
به گفته صمدی، مهمترین عاملی که در تلفن همراه خیلی مهم است قابلیت شخصی‌سازی و اطلاع از مشخصات استفاده‌کننده آن است که باتوجه به دانش و نیاز کاربر سرویس‌دهنده می‌تواند به مشتریان خود سرویس بدهد.
وی با اشاره  به اینکه تلفن همراه یک بستر مناسب برای ارایه سرویس به شهروندان الکترونیکی است، گفت: اما باید از بستر با پوشش سراسری و امکان ارایه خدمات دیتا و قابلیت انتقال داده برخوردار باشد تا بتواند بسیاری از نیازهای آتی شهروندان را تامین کند.
صمدی، دارا بودن بستر ارتباطی با پوشش سراسری دیتا و سرعت و کیفیت بالا در خدمات، بستر چابک، به روز و منعطف بیلینگ، استفاده از خدمات ارزش افزوده برای ارتقای خدمات روش‌های ارتباطی، مرکز تماس خدمات پس از فروش، آموزش و تعامل با کاربران و تجربه و دانش و توانی فنی، اطلاع‌رسانی و بومی‌سازی ایرانسل برای ارایه خدمات نوین را از جمله ویژگی‌های شبکه تلفن همراه برای ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان عنوان کرد.
وی با اشاره  به استفاده ایرانسل از تجربیات  اپراتوری MTN در ۲۱ کشور دنیا افزود: ایرانسل این امکان را دارد که در تعامل با پیمانکاران جهانی آسان‌تر فعالیت کند و این تحجربه منتقل می شود و به ایرانسل کمک می کند هر روز محصولات و سرویس های جدیدی را تولید و به جامعه ارایه بدهد.
مدیر ارشد تجاری ایرانسل به ارایه چند  سرویس از سوی ایرانسل در حوزه شهروندی  اشاره کرد و گفت: چند سرویس  دیگر نیز طبق برنامه زمانبندی عرضه خواهند داشت و از بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی برای ارایه سرویس به شهروندان دعوت به همکاری می‌کنیم.
وی، بانکداری و پرداخت همراه، بهداشت و درمان، حمل و نقل و مدیریت شهری، امنیت، مدیریت انرژی، آموزش و محیط زیست را از جمله حوزه‌هایی عنوان کرد که امکان ارایه خدمات آن بر بستر تلفن همراه وجود دارد.
صمدی اظهار  داشت: در حوزه بانکداری و نظام پرداخت، دو سیستم در دنیا وجود دارد. در کشورهایی که زیرساخت خوبی برای نظام بانکی وجود دارد، باتوجه به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه بالا است، ، سیستم‌های بانکی با تلفن همراه همگرا شده‌اند و در کشورهای دیگر که زیرساخت بانکی ضعیف است، اپراتور تا اندازه‌ای نقش بانک را هم برعهده می‌گیرد.
وی افزود: ما معتقدیم کشور ایران زیرساخت بانکی مناسبی دارد و امروز ۲۰ بانک و موسسه مالی در کشور وحود دارد که به مردم خدمات مالی ارایه می‌دهند و بیشتر شهروندان نیز از حساب بانکی برخوردارند. بنابراین استراتژی ما در حوزه بانکی این است که با به رسمیت شناختن بانک‌ها به عنوان موسساتی که خدمات مالی در کشور ارایه می‌دهند، بستر تلفن همراه را به عنوان بستری برای بانک‌ها فراهم کنیم تا خدمات مالی و پرداختی خود را به شهروندان ارایه بدهند.
به گفته صمدی، این بهترین روشی است که بانک‌ها کار خود را انجام بدهند و ما نیز به عنوان اپراتور سرویس را از آنها بگیریم و به مردم ارایه بدهیم.
او افزود:  تلفن همراه مزیت‌هایی از جمله سهولت، امنیت، شفافیت مالی و نوآوری در ارایه خدمات بانکی را برای بانک‌ها به ارمغان آورده است.
صمدی گفت: یکی از سرویس‌هایی که ایرانسل در تعامل با چند بانک کشور ارایه می‌کند، سرویس بانکداری همراه بر مبنای USSD است و مهمترین ویژگی USSD که آن را از برنامه‌های بانکداری موبایل بانک‌ها متمایز می‌کند، استقلال کامل آن از گوشی است.
وی افزود: بانک‌ها برای ارایه نسخه جدید یا سرویس جدید در برنامه خود با چالش مواجه هستند اما این کار روی بستر USSD به راحتی ممکن است و اکنون با استفاده از این سرویس، اعلام مانده حساب، پرداخت قبض، دریافت صورتحساب، خرید شارژ و خرید انواع محصول، انتقال وجه میان کارت‌های شتاب ممکن است.
صمدی اظهار  داشت: موضوع دیگری که ایرانسل در حوزه بانکداری همراه به دنبال آن است و اکنون بانک‌های صادرات و ملی از آن استفاده می‌کنند، سرویس OTP یا One Time Password است که اگر بتوانیم آن را روی سرویس بانکداری همراه قرار بدهیم، باتوجه به اینکه سیم‌کارت همیشه همراه کاربر است، امنیت بالایی را برای تراکنش‌های مالی آن فراهم می‌کند که در این حوزه ایرانسل می‌تواند برای عرضه سرویس امن بانکداری به عموم جامعه با بانک‌ها همکاری کند.
به گفته وی، حوزه دیگر مربوط به NFC است که نیازمند بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی است و پایلوت آن نیز راه‌اندازی شده و ایرانسل به دنبال گسترش آن است نیازمند همکاری شهرداری‌ها و ادارات و سازمان‌های بخش حمل و نقل کشور است که در توسعه آن به ایرانسل کمک کنند.
صمدی گفت: NFC برای پرداخت‌های خرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک تکنولوژی مخابرات بی‌سیم در فاصله بسیار نزدیک است و هر گاه دو سیستم سازگار با NFC را به هم نزدیک کنیم، ارتباط آنها برقرار می‌شود.
او افزود: شاید بتوانیم سیستمی را راه‌اندازی کنیم که کارت‌های الکترونیکی در داخل تلفن همراه قرار بگیرند و مردم بدون نیاز به حمل کارت‌های مختلف از آن استفاده کنند و اپراتور اجازه می‌دهد که این سیستم امن‌تر باشد.
به گفته مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل، وجود کیف پول الکترونیکی در کنار بانکداری همراه این امکان را به مشتریان می‌دهد در هر لحظه که بخواهند کیف پول الکترونیکی خود را بدون نیاز به مراجعه به باجه بانک شارژ کنند.
صمدی گفت: زیرساخت کشور قابلیت ارایه این سرویس را دارد و اکنون در مترو و جاهای دیگر کارت‌های ارایه شده با NFC سازگار است که این سیستم را روی سیم‌کارت‌ها توسعه دهد.
وی از راه‌اندازی پایلوت سیستم سلامت الکترونیکی بر بستر موبایل در استان کرمان خبر  داد و گفت: بر بستر این سرویس فردی که به اورژانس زنگ می‌زند با استفاده از شبکه ایرانسل نزدیک‌ترین آمبولانس به بیمار اختصاص داده می‌شود و اطلاعات بالیتی دریافت شده از بیمار نیز از طریق تلفن همراه به آمبولانس انتقال داده می‌شود. همچنین اگر در این حوزه افرادی باشند که بخوهند سرمایه‌گذاری کنند آماده همکاری مستمر با آنها هستیم.
این مدیر ایرانسل  به ارایه خدمات تلفن همراه در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و  افزود: در حوزه حمل و نقل سیستم‌های مخابراتی می‌توانند از مسافرت‌های زاید جلوگیری کنند. و مکان ارایه خدمات مبتنی بر موقعیت (LBS) در همین راستا فراهم شده است.
وی به کاهش ترافیک به واسطه ناوبری هوشمند از طریق نقشه مجاری ایرانسل، سهولت در حمل و نقل شهری به واسطه سیستم حمقل و نقل مردمی پیشنهادی به شهرداری، سیستم خودکار کنترل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، سیستم‌های کنترل راه دور پل‌ها و راه‌ها برای کاهش ترافیک، سیستم پرداخت پارکینگ و ردیابی خوردها برای مدیریت ناوگان با استفاده از LBS ایرنسل خبر داد.
به گفته صمدی، حوزه‌های دیگری که امکان  ارایه خدمات مرتبط با آن بر بستر تلفن همراه فراهم شده، مرتبط با امنیت، نظام آموزشی و مدیریت هوشمند انرژی است که در حوزه آموزش امکان ارایه محتوای آموزشی به عموم بر بستر تلفن همراه و تعامل موثر میان نهادهای آموزشی و جامعه فراهم شده است.



نظرات غیرفعال است.